lørdag 21. januar 2012

Starten på et nytt hageår.

Vi er midt i januar, men likevel gir det håp om vekst og vår når jeg titter rundt i hagen. 
Ved siden av kjellertrappen står en Helleborus med vakre blomsterknopper. 
Dette er en Helleborus jeg synes har spesielt vakre blomster, ganske lyse med mørkrosa sjatteringer på kronbladenebladene. Fikk ikke tatt frø fra den i fjor, men kanskje til sommeren.

En annen Helleborus med nydelige, helt lysegule blomster med rød stripe langs ytterkanten av kronbladene, tok jeg frø av i fjor.  De sådde jeg mens de var ferske, i fjor sommer, og nå har jeg en potte med en håndfull spirer fra den planten.
En annen ting er at jeg utpå sensommeren i fjor oppdaget fine småplanter av Helleborus rett nedenfor den med lysegule blomster, så jeg regner med at den har selvsådd seg også.  Småplantene står der fremdeles, og jeg skal passe godt på dem til de blir litt større og kan flyttes til et passende voksested.


 I en isoporkasse under terrassen står en primula veris 'Cabrillo' med grønne blader og vakre gule blomster. Jeg kjenner et streif av vårvarme selv om det ikke er mer enn 3-4 varmegrader ute. 
De fleste primulasmåplantene jeg har til overvintring i isosporkassene, har dukket under jorden, men noen få har fremdeles grønne blader, og denne har altså blomster også.  Herlig!

For en uke siden oppdaget jeg de første pottene med nye Helleborusspirer i kassen utenfor nordveggen.  Hvilken lykke!  De fleste spirene var fra frø jeg hadde plukket fra en Helleborus med dyprøde blomster, 3-4 potter som den på bildet.  En potte inneholdt en håndfull spirer fra Helleborusen med de lysegule blomstene.  De skal jeg nok passe ekstra godt på.  Blir spennende å se om noen av dem blir lik moren.  Det vet man jo aldri med slike foredlede Helleborus.

4 kommentarer:

  1. Jeg har lyst til å plante jeg og. Men jeg skjønner ikke hvor jeg skal få plassert det i det lille huset mitt.

    SvarSlett
  2. Så artig med blomstring i januar! Jeg har gått og kikket på min hvite julerose som har stått med knupper i månedsvis uten å komme lenger! Frø, ja! Jeg bestilte frø til tre varianter av Helleborus på Plant World, men tenkte etterpå at desse skal vel helst såes ferske? jaja, må prøves uansett!

    SvarSlett
  3. tenk at du har blomstring!
    Heldige du :) Her er vakkert med snø nå, tar nok noen måneder før jeg får blomster ja.

    SvarSlett
  4. Ja julerosene er godt i gang her i hagen også, men så fine primula har jeg ikke :)Nå vet jeg jo at plantene har det ganske trygt og godt under verandaen din da :)
    Marit

    SvarSlett