onsdag 14. januar 2009

Et snev av vårfølelse.


En dag med lav, deilig vintersol... Jeg måtte bare ut en tur. Ikke så mye en kan gjøre i hagen ennå. Skjønt, hadde jeg virkelig villet, er det saktens en del visne stengler og blader rundtomkring som godt kan kuttes vekk når tid som helst. Men selv om det var solskinn, var det litt kaldt. Rimen lå hvit nederst i hagen, og da blir ikke vårfølelsen mer enn "et lite snev", og det er ikke nok til å starte den store hagearbeidslysten hos meg.

Men i fiskekassene under terrassen, der var det både grønne spirer og visne plantedeler.

Etter å ha tatt en liten tur ned til fuglematstasjonen med påfyll og tittet på alle krokusspirene som nå titter fram rundt omkring, fant jeg litt kosearbeid under terrassen. Jeg sjekket status på alle småplantene som overvintrer i fiskekasser og plastkurver der. Noen har visnet helt ned, mens noen fremdeles har en del friske blader. På akeleiene var mange av fjorårets blader visnet ned, men midt i pottene stod en lubben liten dott av nye blader. Herlig! Det bærer bud om vår og overlevelse.
Alle meconopsisbarna jeg har i potter der, har visnet helt ned. Lurer på om det fremdeles er liv under jordoverflaten? Husker at flere "potte"-meconopsis som så totalt håpløse ut på senvinteren i fjor, kom med fine nye skudd så snart våren kom, så jeg er fremdeles håpefull og tror det samme skal skje dette året også.

Og så auriklene da! Den fineste jeg fikk fram fra frø i forfjor og som jeg delte opp og plantet i mange potter i fjor høst! Alle auriklene lever tilsynelatende i beste velgående fremdeles. Noen blader er blitt gule og døde, men der er fremdeles også friske, grønne blader på alle sammen. Gleder meg til å se hvordan de utvikler seg til våren og sommeren.
Så har vi alle auriklene og primulaene jeg har sådd, men som ikke har blomstret enda. Jeg gleder med virkelig til å finne ut hvordan de blir!

-- Og det fantastisk nydelige hvite eksemplaret av Primula sieboldi som jeg fikk i Molde i fjor, - håper den klarer vinteren fint. Den står også i potte i en fiskekasse, - i to eksemplarer. Turde ikke plante dem i bedet i fjor av frykt for at de da skulle omkomme i løpet av vinteren.

Åhh!! ... I en av plastboksene der jeg sådde div. løkplanter sommeren 2007, - den med frø høstet fra litt "spesielle" muscari - har det nå omsider begynt å komme spirer. Flere små 1,5 cm lange spirer titter fram!

Jippi! - Ja. idag kjente jeg virkelig et snev av vårfølelse.

2 kommentarer:

  1. Ja, nå kommer den sigende. Vårfølelsen. Det er egentlig ikke så mye som skal til for å trigge den. Vi er ganske villige til å bli trigget. ;)
    En liten trille fra en fugl. De 'triller' jo hele tiden, men innimellom gjenkjenner jeg 'noe' i trillen som hører våren til.
    Solen som holder seg oppe på himmelen litt lenger, og nå er kommet til andre siden av naboens hus før den tar kvelden. (Veldig lokal indikator...)
    En bit skyfri himmel, som har mer lys i seg enn bare for noen uker siden.
    Og så - som du - oppdagelsen av at verden atter en gang våkner til dyst. Det er like fantastisk hver gang. :)

    SvarSlett
  2. Så koselig at du har laget hageblogg! Her kommer jeg nok til å trives, du har en spennende hage.

    Jeg har gitt deg en award, Kreativ Blogger, kikk i bloggen min så finner du den. :-)

    http://hagen.cactuz.org

    SvarSlett