tirsdag 16. juni 2009

Piknik i tehuset

Denne våren har jeg deltatt i en av temagruppene i vårt lokale hagelag. Temaet vårt er Kryddervekster og urter i hagen. I går kveld hadde vi urtemøte i tehuset i Japanhagen på Milde. Vi hadde på forhånd avtalt at vi alle skulle lage ett eller annet med friske urter og ta med, slik at dette møtet også ble en piknik.
Vi dekket opp på benken i tehuset, og det ble et fantastisk måltid. Vi hadde herlige, spennende salater, urtebrød, urterull, focaccia og vidunderlige urtesmør.
Det var et festmåltid som virkelig inspirerer til å bli mye flinkere til å bruke urter av mange slag også til hverdags.
Selvsagt tok vi oss tid til gjennomgang av hjemmeleksen også. Vi bruker Damms store bok om urter som kursbok. Den er veldig bra, - tar for seg 100 forskjellige urter, og forteller om dyrking av urter, bruk i matlaging, til andre ting i hjemmet og til helse.
Når vi først var i nærheten av fjellhagen, måtte vi selvsagt se nærmere på hva som blomstret der akkurat nå. (Det lille huset i øverste bildekant er tehuset i Japanhagen.) Det var mye fint å se, selv om det nok bar preg av det tørre været vi har hatt i lang tid nå.
Det så likevel ikke ut til at tørken hadde hatt dårlig virkning for denne samlingen av Primula vialii eller
denne flotte Dianthus squarrosius, en nydelig nellik jeg ikke kan huske å ha sett før.
Denne søte nålerørblomsten, Penstemon pinifolius, er også ny for meg. Den er nå notert på ønskelisten min.
Denne lille, lekre rosa heter Phlox adsurgens 'Wagon Wheel'. Også den er et nytt bekjentskap for meg. Veldig søt!
Margerittbusken, Chiliotrichum diffusum 'Siska', var et strålende syn, - så fullstendig overstrødd med skinnende hvite margerittblomster.

Innmed margerittbusken stod bl.a. denne nydelige nesten lyseblå fiolen. Blåfargen var helt spesiell, og kom virkelig til sitt rett mellom de forskjellige hvite blomstene den var omgitt av.

Det var i det hele en nydelig og, ikke minst, hyggelig og lærerik kveld. Vårt neste møte skal vi ha i en urtehage på Askøy. Jeg gleder meg.

1 kommentar:

  1. Så oppfinnsomt å ha picnicmøte i tehuset! Det ser virkelig koselig ut. Hagen på Milde har jeg bare besøkt i høljeregnet under forumtreffet, men der kan en visst gå hver måned og stadig finne noe nytt. Nydelige bilder!

    SvarSlett