søndag 6. juni 2010

Travle junidager.

Etter at hagelagets plantemarked nå er unnagjort, kan jeg konsentrere meg om hagen min i stedet for vanning, stell og omplanting av alle plantene til markedet. Slik så det ut utenfor huset siste kvelden før plantemarkedet. Og dette er bare en del av det jeg hadde stående hos meg. Jammen var det godt å bli kvitt en del av alt dette!

Alle overvintrerne i planterommet er nå båret ut og står til akklimatisering på nordsiden av huset. Mange av pellisene var godt i gang med blomstringen allerede før de kom utendørs, bl.a. disse to:

Det er herlig endelig å komme i gang med "repareringen" av bedene som ble ødelagt av gravearbeidet sist vinter. Det er en del arbeid som må gjøres der, men jeg lager samtidig plass til flere planter. Og det er godt, for jeg har mange, mange stauder som jeg har sådd og som jeg svært gjerne vil ha plass til i hagen.

I forfjor sådde jeg bl.a. Meconopsis 'Hensol Violet', og nå blomstrer den første av disse. Et vidunderlig syn!
I bedet jeg fikset opp i dag plantet jeg bl.a. enda en Mec. 'Hensol Violet' og en Mec. grandis. Enda har jeg mange meconopsis, mange av dem monocarpe, som jeg må finne plass til. (Aner enda ikke hvor, men det blir nok en råd.) Jeg har også en del forskjellige primula som jeg håper å lage plass til. Her trengs det nok mer bed; - altså blir det mer å luke og stelle. Ja, ja... bare tiden strekker til, har jeg ingenting imot det.
Tar også med et bilde av det største blikkfanget i hagen min nå om dagen, en 2-3 meter høy Pieris som lyser flammerødt lang vei. Den er praktfull akkurat nå.

3 kommentarer:

  1. Du verden for en innsats du har lagt ned for loppemarkedet. Jeg er imponert. Jeg ha også en 'Hensol Violet' som jeg venter på. Den var riktig lekker så jeg håper den kommer i år.

    SvarSlett
  2. Oj, jammen har du mange planter der! Men det gir en så mye tilbake, å stelle med planter! Utrolig søte pelliser forresten...Pierisen din var virkelig et blikkfang! Lykke til med bedene og plantingen =) Bare været holder seg nå!

    SvarSlett
  3. Takk, Mari Anne og krepsemor. Jeg håper også at været holder seg fint en stund nå slik at jeg får gjort ferdig det ødelagte bedet.

    SvarSlett