tirsdag 26. mai 2009

I Tjorehagen for første gang.

I går besøkte jeg for første gang Tjorehagen. - Har hørt om den i mange år, men aldri vært der før nå.
Første gang jeg hørte om denne hagen var i et radioprogram for mange år siden. Det var et intervju med Olav Tjore, som i 1960 startet arbeidet med å lage hagen. Der fortalte han hvordan han, når det var fare for nattefrost, gikk ut i hagen om kvelden og la ulltepper over enkelte tidligblomstrende rododendron for å hindre at frosten skulle ødelegge blomstringen.

En av de første rododendronene jeg festet meg spesielt ved, var en fantastisk vakker busk med store blad og uvanlig store hvite blomster. Både de lekre blomstene og den elegante voksemåten gjorde det umulig å ikke legge merke til den. Det var en Rhododendron 'Loderi King George'. Så utrolig vakker!!
De ferdig utsprungne blomstene var rent kritthvite, mens en del knopper og nesten utsprungne blomster hadde et skjær av lys rosa farge. Dette er en rododendron som trives best på en litt beskyttet plass i halvskygge, akkurat slik den var plassert i Tjorehagen.

Et annet blikkfang i hagen er denne flotte steinbroen, - en nydelig bro i vakre, romantiske omgivelser.
Når en står nedenfor broen og ser oppover, et det som å se på det vakreste maleri. En får lyst å være der lenge, og prøver å fange motivet og øyeblikket i utallige bilder. Når en endelig klarer å løsrive seg, dukker det ganske snart opp nye, fantastiske motiver. Det ene etter det andre.

Tjorehagen er mest kjent for de mange og flotte rododendronene som er samlet der, men når en vandrer rundt i hagen, finner en fort mange andre spennende og flotte busker og trær også. Det er samspillet og kontrastene mellom de forskjellige vekstenes farger, struktur og voksemåte som gjør hagen så eventyrlig spennende og vakker.
Gjett om jeg var glad jeg hadde tatt med meg kamera! Riktignok småregnet det jevnt og trutt, så det var en utfordring å holde kameralinsen fri for vanndråper, men det gikk stort sett bra. Når en vandrer rundt på stiene mellom busker og trær, dukker det opp mange fine detaljer, som for eksempel dette "stokkegjerdet".

Et annet sted stod to magnoliatrær fremdeles med litt blomster. Det ene hadde lyst gule blomster som ikke var helt åpnet enda, - og var veldig vakre akkurat slik. Det andre var nesten avblomstret, men hadde fremdeles en del nydelige, rosa blomster.

5 kommentarer:

  1. Jeg var i Tjorehagn for noen år siden, og det var en uforglemmelig opplevelse. En estetisk og botanisk nytelse. Kjøpte med meg en Rhododendron derfra, Rh. flava, den er gulhvit og nydelig vakker. Blir ikke så høy.

    SvarSlett
  2. Dette var virkelig vakkert. Bildene dine gjengir det perfekt.

    SvarSlett
  3. flotte bilder! Eg har lenge hatt lyst på ein tur dit også, kanskje blir det neste år?

    SvarSlett
  4. For en fantastisk hage dette må være å se i virkeligheten.

    SvarSlett
  5. Jeg har også lenge hatt lyst på en tur dit, kan tenke meg at dette er rette årstiden å se hagen på med tanke på rhododendronene. Men det ser jo ut til at det er mye annet å se der også. Flotte bilder du har tatt.

    SvarSlett