lørdag 30. mai 2009

Uventet morgenvisitt.

Etter å ha lagt halvvåken en god stund og lyttet til noe som hørtes ut som store vanndråper som falt på ett eller annet, gikk jeg bort til vinduet og tittet ut for å se hva som forårsaket lyden. (Jeg visste jo fra værmeldingen at det skulle være strålende Bergens-sol fra skyfri himmel idag, - ikke regndråper.)

Svaret var høyst overraskende. I et bed like ved husveggen så jeg to pinnsvin, - det ene gikk i sirkel rundt det andre, - om igjen og om igjen. Det andre pinnsvinet snudde seg hele tiden slik at det hadde snuten vendt mot det som sirklet rundt, samtidig som det laget korte, sinte pustelyder. Det var denne lyden som hørtes ut som vanndråper som traff en plastsekk eller noe lignende.
Jeg lurte først på om dette var en eller annen form for kurtisespill, men syntes etter hvert at det lignet mer på en form for strid om territorium. De var begge meget utholdende, og gikk rundt og rundt, hver på sin måte, - det ene i sirkel, det andre snurret rundt seg selv, - i bortimot en halvtime. Til slutt tuslet pinnsvinet som hadde trakket rundt i sirkel, avgårde bort fra blomsterbedet. Pinnsvinet som var igjen, satt stille en stund, så ut som det hvilte litt, før det også rolig tuslet sin vei.

Jeg stod igjen med en spennende naturopplevelse, noen koselige bilder og en håndfull fullstendig flat-trakkede Rudbeckia 'Cherry Brandy' småplanter.

2 kommentarer:

  1. nommen!
    Heldige du :D
    Kanskje ikke så heldig for de småflate rudibeckiaene, men pøttsann :)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg ofrer gjerne noen småplanter for å få så koselig besøk...
    Når har jeg snakket med en som har mer pinnsvinerfaring enn meg, og har funnet ut at det nok var kurtisering jeg var vitne til. Synd han ikke fikk napp ...

    SvarSlett