torsdag 5. mars 2009

Julerosen ordnet det selv!

I fjor sommer holdt jeg øye med frøstandene på den største Helleborusen (Helleborus orientalis) min. Den har fin burgunderrosa farge på blomstene og jeg ønsket å så frø fra den i håp om at noen av frøene skulle gi planter med fin blomsterfarge.

Et eller annet gikk galt og plutselig en dag var alle frøene borte vekk uten at jeg hadde fått tak i ett enest ett.

I dag fikk vi enda en dag med skikkelig vårvær; - 9 varmegrader og flott vind som hjelper godt på å få jorda i bedene litt tørrere. Etter å ha puslet og stelt litt her og der, tok jeg nok en vandringsrunde i hage, krokbøyd og med briller på nesen, for å se etter og nyte alle de små vårtegna.

Like ved omtalte Helleborus ble jeg oppmerksom på masse små grønne spirer. Lurte en stund på hva som hadde sådd seg så flittig der, men skjønte etter hvert at det måtte være julerosen som hadde ordnet opp selv. I stedet for en håndfull frø i fjor sommer, tilbyr den meg nå 50-60 små Helleborusspirer. En overraskende og gledelig gave!

5 kommentarer:

  1. 50-60, det må eg seie var generøst! Ei av mine juleroser blomstra for første gong i fjor - med ein blome - og jammen kjem det ikkje ei spire under den no. Spennande spennande!

    SvarSlett
  2. Julerosene har visst litt lyst til å styre såingen selv. De har iallefall en tendens til å åpne frøkapslene og slippe ut frøene akkurat når vi står med ryggen til. Kjekt at du fant så mange spirer.

    Ser av forrige innlegg at våren er kommet litt lengre hos deg. Nå går det jammen rett vei.

    SvarSlett
  3. Så artig med selvsaådde helleborus! Noen ganger er det bare å la naturen gjøre jobben selv, og se på resultatet etterpå. Det blir nok mange flotte helleborus ut av de spirene der!

    Hva heter din vakreste hosta som du har bilde av?

    SvarSlett
  4. Hostaen heter 'Remember Me' og er aldeles nydelig. Jeg kjøpte den hos Rolf Eide for et par år siden.

    SvarSlett
  5. Den har jeg også, men min er litt forskjellig fra din. Det er utvilsomt en vakker hosta!

    SvarSlett