tirsdag 11. august 2009

Augustblomstring

Etter noen kjølige regnværsdager har vi nå hatt noen dager med bra vær og god temperatur. Dette gav skikkelig fart til blomstringen. Fuksiaene som kom sent i gang i år her hos meg, nærmer seg nå topp blomstring.
Pellisene blomstrer også bra, men er ikke like flotte som de var i fjor.

T&M lanserte i år en rød rudbeckia, Rudbeckia x hirta 'Cherry Brandy', som så strålende flott ut i frøkatalogen.
Jeg har ventet spent på blomstringen for å se om de ble like fine som bildene lovet. Resultatet er ikke så verst. Ikke alle blomstene er like fine, men en del av dem er slett ikke langt unna katalogbildet.
Et par av engletrompetene hadde nokså høye, nakne stammer da de ble satt ut denne forsommeren. Jeg hadde rikelig med Ipomoea småplanter, og tenkte det kanskje kunne bli fint med slike klatrende oppetter disse stammene. Bildet over viser resultatet. Ipomoea all over!
Den slynger seg rundt grener og blader helt til topps, og ser ut som den tar kvelertak på den stakkars engletrompeten. Jeg har gjentatte ganger "befridd" toppene på engletrompeten, og latt ipomoeastilkene henge nedover, men de klatrer rett og slett oppover seg selv på full fart mot toppene igjen.
Ipomoeablomstene er nydelige der de dukker opp over alt innomellom bladene på engletrompeten, men det ser litt skummelt ut slik som stilkene snurrer seg rundt grener og stilker på engletrompeten.
- Tror ikke jeg skal gjenta dette eksperimentet neste år.
Må bare ha med et bilde av den gamle hortensiaen som endelig har funnet det for godt å slå ut i full blomst. 10-15 års (u)tålmodig venting har ikke vært forgjeves.

1 kommentar:

  1. Så frodig og fint :-)

    Ipomoea vil alltid opp og fram! Jeg har heller ikke funnet perfekte partnere til engletrompetene, så i år er de uten. Funderer på Polygonum capitatum. Den har fungert fint rundt andre planter i potte.

    SvarSlett