fredag 2. oktober 2009

Store små gleder


Mye vann har falt over Bergen siden sist jeg skrev noe her; - og i dagtidlig måtte jeg skrape is av bilen. Det er oktober.

Fremdeles finnes stilige motiv i hagen.
Noen som kan se hva dette er?

Nå er alle tomatene plukket. En god del av tomatene ble omsider røde, og jeg spiste i en periode 10-15 småtomater nesten hver dag. Alle de grønne tomatene, i alt ca. 6 kg, er nå plukket og kokt til deilig marmelade.
Forresten ikke alle. Jeg plukket ut noen av de største og laget "fried green tomatoes" for første gang. Det var ganske godt, men svarte vel ikke helt til det jeg hadde forestilt meg etter inntrykket jeg hadde fra filmen med samme tittel.

På grunn av den våte ettersommeren og høsten har jeg ikke fått samlet så mye frø som jeg hadde håpet. Litt har det nå likevel blitt.
Til min store glede ser jeg at blodbegerne har en hel del store frøballonger. De skal få henge enda en stund, men det skal ikke bli mangel på blodbegerfrø til neste sesong.

En annen stor liten glede akkurat nå er at en Primula mollis jeg sådde i vår, nå blomstrer for første gang. Bladene ligner mest på cortusa-blader, men blomstene ligner primula-blomster.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar