søndag 16. mai 2010

16. mai - grått og grønt.

Øs, pøs ... tett nese, sviende øyne, vondt i halsen ... 16.mai ... Håper både jeg og været blir bedre i morgen.
Uansett, det er herlig å se hvordan det blir mer intenst grønt for hver dag som går. Et vidunderlig spekter av grønntoner på alle kanter. Kanskje det til og med er slutt på frostnettene?
Jeg satser på det, og at tiden er inne for årets første utepellis. Den har blomstret flittig i lengre tid nede i planterommet, og i går tok jeg sjansen på å sette den utenfor husveggen sammen med et par-tre andre pelliser. Så snart jeg er litt bedre skal jeg flytte jordsekkene som ligger på benken og bære ut flere pelliser. Fuksiaplantene har fristet utetilværelsen i 2-3 uker nå. De har klart seg, men synes nok det har vært i kaldeste laget. Det kalde været, spesielt om nettene, gjorde at utviklingen stoppet helt opp etter at de ble plassert utendørs.










Primulaene derimot utfolder seg flott. Mange spennende blomster dukker opp. Her er et lite knippe. Noen er vakre, andre er rare. Riktig fasinerende å se hva som kommer fram hver gang en ny plante blomstrer. Den enkle lilla her synes jeg er skikkelig fin. Den skal jeg i alle fall formere opp ved deling når den er avblomstret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar