tirsdag 2. juni 2009

Pinse og rubinbryllupsdag.

Så er pinsen over. Det har vært en vidunderlig helg med fantastisk flott sommervær.
Det var mer enn det strålende være som gjorde denne pinsen spesiell for meg. Første pinsedag hadde nemlig min kjære mann og jeg rubinbryllupsdag. Vel verd å feire, noe vi også gjorde, om enn i enkle former, sammen med nær og kjær familie.
Det meste av pinsehelgen har jeg tilbragt i hagen og på terrassen. Herlig sommerfølelse!

I dag åpnet den første blomsten på den hvite valmuesøsteren seg. Den er kritthvit og vakker. Den blå har blomstret en stund allerede. Vidunderlig vakker den også.
Det er etter hvert ganske mye som blomstrer forskjellige steder i hagen. Her er bilder fra steinbedskråningen.Litt forskjellig blomstrer langs stien ned til nedre del av hagen. Den store hostaen er på sitt vakreste nå. Blandene har et flott gult og lysegrønt fargespill. Den begynner forresten etterhvert å bli litt for stor. Liljene som vokser ved siden av den blir delvis dekket av hostablader. Her må visst noe gjøres snart.
Halvveis nede i bakken har jeg en liten treterrasse, - pauseterrassen. Der er det fint å sitte og ta seg en pust i bakken. Har tilbragt mange gode stunder der.

- Fint å sitte slik og se seg om og nyte synet av alt som blomstrer, - tenke og fundere på hvor jeg kan plassere planter som jeg har sådd, kjøpt eller fått, og som jeg ikke aner hvor jeg skal plante. Fra denne terrassen kan jeg se store deler av hagen, hele skråningen med steinbedet og hele den nedre flaten med stauderabatter og litt busker.
Den direkte foranledningen til at jeg i sin tid meldte meg inn i SRGC var ønsket mitt om å få tak i Saxifraga 'Southside Seedling' som jeg falt pladask for første gang jeg så den. Jeg hadde ikke funnet den til salgs noe sted da jeg så at SRGC hadde den på frølisten sin, og for å prøve å få tak i frø, meldte jeg meg altså inn i klubben.

Før jeg kom så langt at jeg hadde fått tak i frø, så jeg den plutselig for salg i nærmeste hagesenter. Selvsagt kjøpte jeg meg omgående et par planter og i år blomstrer de rikelig og flott.

Jeg er fortsatt medlem i SRGC og har fått tak i frø til mye annet fint derfra, så jeg er glad jeg er medlem der.
Begge orientvalmuene mine blomstrer nå. Den hvite, 'Checkers', har blomstret en ukes tid, mens den rosa, 'Coral Reef', åpnet første blomsten i dag.

I ettermiddag oppdaget jeg også at Margerittbusken, Chiliotrichum diffusum 'Siska', hadde startet årets blomstring, så nå er det nye oppdagelser hver dag.

5 kommentarer:

  1. Rubinbryllup står det respekt av. Gratulerer! Steinbedshagen din ser flott og frodig ut. Kan tenke meg at kaffen smaker ekstra godt på sitteplassen der.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med rubinbryllup. Skal selv feire 40 år om tre uker. Da reiser vi bort og har en luksushelg bare vi to. Gleder meg.

    SvarSlett
  3. Gratulerer, gratulerer! Jeg har kommet halvegs (bronsje 20 år) og håper jeg får oppleve å dit du og mannen din er kommet en dag ;)

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige gratulasjoner, og lykke til med feiringen når dagen din kommer, Randi!

    Husker godt 20 årsjubileet vårt; - ikke så lenge siden det. Tror de siste 20 årene har gått mye fortere enn de første 20.

    SvarSlett
  5. Gratulerer, Bjørg!
    Og den hagen din ser aldeles nydelig ut! :)

    SvarSlett