onsdag 17. februar 2010

Gressenkemiddag på tirsdag ...Mmm .. og på onsdag!

Alene hjemme noen dager .. - hvem gidder vel å lage "skikkelig" middag. Nei, nå er stikkordene: finne på noe hurtig, enkelt og godt.
På veien hjem fra jobb i går stakk jeg innom fiskebutikken og kjøpte et godt stykke nykokt torskerogn.
Vel hjemme laget jeg følgende gressenkemiddag:
En skive ferskt, godt grovbrød. Oppå der rikelig med salatblader, noen gode skiver varm, kokt torskerogn, lett dryss av salt og pepper, rikelig med lettrømme godt blandet med rørte tyttebær og finhakket rødløk, og til slutt et godt dryss finklippet vårløk. Skal si det smakte! (Heldigvis hadde jeg nok av alle ingrediensene til å lage en skive til.)

Faktisk smakte det så godt at på veien hjem fra jobb i dag stakk jeg innom fiskebutikken og kjøpte et godt stykke nykokt torskerogn, osv... osv... Det smakte minst like godt i dag som i går!

-- Og så har blodbegerne spirt i dag!!

4 kommentarer:

  1. Nammenamm..............
    dette så jo utrolig godt ut.
    Kos deg

    SvarSlett
  2. Hehe, sånn gjør jeg også, hvis det er noe godt har jeg det gjerne flere dager på rad :)

    Så godt ut dette Bjørg. Lurte litt med engang om du hadde hatt thousand island på... Blir rogn kvit når den er trekt altså? Husker at pappa kjøpte rogn på boks som han stekte i skiver i panna. Den ble nok kvit den også, men det er de røde skivene som jeg husker :)

    SvarSlett
  3. Gressenkekvelder er deilig en gang imellom. Jeg skal sannelig se etter rogn, jeg også.

    SvarSlett
  4. Jeg kjøpte nykokt rogn begge dagene. Den jeg kjøpte første dagen var mindre og mer rosa. Jeg antar at fargen har litt sammenheng med hvor lenge den trekkes/kokes, og at den blir lysere med lenger trekketid. Kanskje har det også sammenheng med størrelsen på rogna. Første dagen var rogna så liten at jeg hadde 1/2 rogn til middag. Andre dagen var rogna så svær at 1/8 av rogna var nok til en middag, og den var en del lysere på farge.

    SvarSlett