torsdag 21. april 2011

Påskehage

"Hagepåsken" har startet fint med deilig vårvær. Jeg nyter dagen i hagen, og får gjort en masse.  I dag har jeg byttet jord på alle fuksiaene og hengt dem ut på nordveggen.  Der kan de venne seg til utelivet uten å blir solbrent.
Jeg har fått alle dahliaknollene i jorden; - de er satt til "forkultur" i to store isoporkasser.
 "Sy-Anna" og de andre begoniaene har også kommet i jord, og står til "forkultur" i potter utendørs.
Camelliaene som har stått i store potter i planterommet i vinter, har jeg nå midlertidig flyttet til et skyggefullt sted utendørs.  Regner med at de trenger en forsiktig overgang til utelivet.
Rundtom i bedene er det mye som blomstrer.  Et par Soldanella alpina som har stått i sandbedet i vinter, blomstrer nå nydelig. Jeg så denne første gang i boka "Smågodt" av Magnar Aspaker. Den er en av de søteste plantene jeg vet om.  Jeg fikk tak i frø og sådde den for et par år siden, og tenk, nå står den og blomstrer helt nydelig i min egen hage.  Jeg er ute og titter på den hver eneste dag.
En annen plante som blomstrer i sandbedet, er Corydalis solida 'Frodo'.  Den kommer fra knoller jeg fikk hos Marit F. og har også hatt sin første vinter i bedet.  Nå står den der sunn og frisk i blomstrende lykke. En lykke som jeg tar del i hver gang jeg titter på den, og det gjør jeg minst en gang hver dag.
 Auriklene står fulle av blomsterknopper, og flere blomstrer allerede.  En av de som har startet blomstringen, er denne gule.  Den har fått nr. 21.  For at jeg skal kunne identifisere plantene videre når jeg deler dem, gir jeg hver "morplante" et nummer og tar bilde av blomsten når den blomstrer første gang. Denne heter altså nr. 21.
Jeg venter spent på første blomstringen på enda 10-12 planter. 

Ser at det er gode værutsikter for morgendagen også, så alt ligger godt til rette for nok en fin påskehagedag.

5 kommentarer:

  1. Er veldig imponert over auriklene dine. Hvor får du tak i frø til dem, og er de vanskelig å få til å spire? Har så lyst til å prøve.

    SvarSlett
  2. Soldanellaen er nydelig. Spennende å vente på blomstring på auriklene for første gang.
    Ha en fortsatt fin påske.

    SvarSlett
  3. Så nydelige de var - Soldanella og Corydalis!! Spennende med auriklene, har ingen i min hage ennå, men jeg skal skaffe meg noen denne sesongen. Ha en fortsatt fin påske.

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige kommentarer.
    Aurikler er lett å få fram fra frø. Jeg har kjøpt/fått frø fra litt forskjellige steder, bl.a. Dansk Primula Klub, SRGC, STA. Enkelte frøforhandlere selger frø fra Show-aurikler, og jeg har fått noen fine eksemplarer fra slike frø.
    Her er en fin, enkel veiledning om stell av aurikler: http://www.wilkin94.fsnet.co.uk/auriculaculture.html

    SvarSlett
  5. Jeg skal sette mine georginer i forkultur for første gang. Har tidligere plantet de rett ut, men tenkte å prøve noe nytt i år. Leste at du har satt de i kasser. Det hørtes enkelt og praktisk ut! Hvor tett kan de stå? hvordan gjør du dette? noen triks?
    mvh hage interessert

    SvarSlett