søndag 24. april 2011

Hersens drivhus!

Kjøpte for noen uker siden et lite, akkurat passe stort for meg, flatpakket drivhus hos Plantasjen.
I dag var endelig dagen kommet da jeg med hjelp fra husbonden skulle starte monteringen.  Regnet med at vi sikkert ville bruke hele dagen på å sette det sammen, og startet med godt pågangsmot.  Først satte vi sammen rammen. Det gikk i grunnen ganske greitt.  Så sa bruksanvisningen av vi skulle starte med bakveggen, - og vi startet med bakveggen.  - Og vi jobbet med bakveggen, - fikk store deler av den sammen - skulle sette mer sammen.... - og laget sprik i det vi hadde fått sammen.... - og fikk ikke platen skikkelig inn i sporet ...  Vår gode nabo kom over for å hjelpe å holde litt et øyeblikk.... To timer senere ....  - vår gode nabo er fremdeles her .. - det samme er en av sønnene hans, - en voksen kar som er flink med "flate pakker".  ... Likevel... - av en eller annen grunn er det alltid noe som spriker der det ikke skal sprike.  .. Noe som ikke stemmer helt der det skal stemme ... ... ... ...
Nå ligger veggen der, nesten ferdig, men noe stemmer ikke helt. Jeg angrer på hele drivhuskjøpet.  Blir kvalm når jeg tenker på alt arbeidet og all tiden vi har brukt hittil, og vi er enda ikke ferdig med første veggen.  I morgen skal jeg en tur på Plantasjen i håp om at drivhuset (make til mitt) som var montert der da jeg kjøpte mitt, fremdeles står der slik at jeg kan titte på en del detaljer og forhåpentligvis få noe lyse ideer.  Vår superkjekke nabo har heldigvis sagt at han hjelper til videre.  Det er jeg selvsagt svært glad for, men samtidig kjenner jeg meg ille til mote ved tanken på at han skal måtte bruke så mye av tiden sin for at jeg skal få opp drivhuset. Ja, jeg sier måtte, for uten hans hjelp, har jeg/vi ikke håp om å få det opp.
Hadde jeg visst hva jeg gikk til da jeg kjøpte drivhuset, hadde det definitivt ikke blitt kjøpt.

7 kommentarer:

  1. Huff så kjedelig det høres ut. Håper det går lettere i dag...

    SvarSlett
  2. Huff så irriterende! Kom til å tenke på da min far for en del år siden skulle montere en liten reol for meg. Han fikk ikke et bakstykke til å passe uansett hvordan han snudde og vendte på det. Han holdt på i flere timer før han tok bakstykket med seg til butikken og og ba om råd. Der fikk han beskjed om at bakstykket var feil, fikk den riktige utgaven med seg og monterte bakstykket så lett som bare det! Kan det være at det er noe feil med delene til drivhuset ditt eller at noe mangler. Utrolig irriterende er det uansett. Håper det ordner seg!

    SvarSlett
  3. Det var leit, Bjørg, men jeg håper det løser seg etter nitidige studier av utstillingshuset. Og gode hjelpere er GULL verdt!

    SvarSlett
  4. Nå har jeg vært på Plantasjen og tittet og fotografert. Drivhuset på Plantasjen var montert av en "som kom og gjorde det". (Sikkert en "spesialist" som reiser rundt og monterer slike hus på div. Plantasjener.)
    Jeg gjorde mange nyttige oppdagelser, så jeg er ikke like motløs som jeg var i går kveld. Føler meg likevel ikke helt trygg på at alt blir bra. Fant gliper (der det definitivt ikke skal være gliper) på utstillingshuset også, så det er nok ikke enkelt å få dette skikkelig. Nytt monteringsforsøk i morgen, så får vi se.....

    SvarSlett
  5. Her gjelder det nok at alt må være 100% i water og at alle vinkler må være riktige, for å unngå gliper og sprekker.
    Lykke til med videre framdrift.

    SvarSlett
  6. Hvordan går det? Har du fått noen skikk på rakleverket?
    Lykke til!

    SvarSlett